I efterårsferien 2017 tog vi afsted til Sverige for at besøge Dinishas storesøsters familie i Landskrona sammen med Dinishas fætter og kusine, der skulle besøge Sverige for første gang. Vi tog toget fra Vejen, og skiftede til Øresundstoget mod Helsingør i København. Derefter tog vi færgen til Sverige. Der var selvfølgelig ID-kontrol og vi gjorde lidt grin med Dinishas fætter og kusine om at de ville blive standset i kontrollen eftersom de havde flere æggebakker med økologiske æg fra deres høns, som de skulle give til Dinishas storesøsters familie på 3 i Sverige. Men de kom selvfølgelig igennem kontrollen og turen fortsatte til Landskrona.

De efterfølgende dage var vi ude og besøge Väla Centret, som er et stort indkøbscenter i Helsingborg og Kärnan inde i centrum af Helsingborg. Dinishas fætter og kusine vidste ikke så meget om Helsingborg, så jeg bildte dem ind, at Sverige og Danmark havde indgået et tværkulturelt samarbejde, som betød at Helsingør Kommune havde deres kommunekontor i Helsingborg og omvendt. Og at alle der skulle snakke med kommunen skulle tage færgen den ene eller den anden vej, og at der var bestemte billige billetter til det formål. På vej op for at se Kärnen, var der nogle der var ved at stille op til en demonstration, og der bildte jeg også Dinishas fætter og kusine ind, at det var nogle der demonstrerede for at få Helsingborg løsrevet fra Sverige og indlemmet i Kongeriget Danmark. Men det viste sig så desværre, at det var kurdere der vidst demonstrerede for noget med Kurdistan på kurdisk. Så der gik den ikke længere.

Efter at have set Kärnan, vidste vi ikke hvad vi ellers skulle se. Der var et kort over seværdigheder i området, og der faldt vi over Sofiero Slot, og tænkte at den kunne vi lige tage et smut forbi. Da vi ankom til stedet, havde jeg ikke de store forventninger til slottet, for det så lidt kedeligt ud, men da vi gik ind  i slotshaven, var der noget der fangede vores interesse end selve slottet. Blandt træerne i slotshaven var der nemlig et sted med en skulptur. Det var en skulptur af et ansigt, der var delt i 2, og da vi gik derhen kunne man se, at der var flere skulpturer længere fremme gennem skoven. Vi fulgte en sti og så mange spændende kunstværker gennem parken. På et tidspunkt kunne vi se en lille bæk i en dal, og vi fulgte en sti ned af de stejle skrænter og gik en tur gennem den flotte rhododendron park indtil vi nåede ud til Øresund. Derefter gik vi tilbage til slottet og så slottet udvendigt fra. Derefter kunne vi se at der var en slotshave med frugttræer, blomster osv., og den tog vi også et kig forbi. Det var jo efterår, så der var ikke så meget at se, men der var nogle gamle æbletræer med mange store æbler, og vi kunne ikke nænne at gå forbi uden at have smagt på æblerne. Og der var ikke noget at sige til at de kongelige æbler var meget gode og saftige, så dem nød vi godt af.

Jeg blev positivt overrasket over Sofiero slottet og den smukke rhododendron have og park, og kan anbefale at besøge stedet. Det er gratis på visse tider af året at besøge stedet. Slottets facebook side kan besøges ved at klikke her:

Her er nogle billeder fra parken:

atlanta1Torsdag d. 15. september stod vi ret tidligt op om natten så vi kunne køre fra Herning kl. 03.00 til Billund Lufthavn. Min familie og jeg skulle nemlig til Atlanta i USA eftersom min kone, Dinisha, og hendes afdeling skulle til en konference i Atlanta i forbindelse med præsentation af deres forskningsarbejde/posters.

Eftersom min datter, Praveena, ikke kan undvære sin mor i flere dage, valgte vi, at min datter og jeg også skulle med. Da jeg havde en del ferie fra året før, som jeg havde fået overført til dette ferieår, og ikke havde holdt noget sommerferie udover 1 uge, hvor vi skulle hjælpe til med min kones fætters bryllup i august, så valgte jeg at tage fri til denne anledning. Jeg havde aldrig været i USA før, så det så jeg frem til. I starten syntes jeg at Atlanta lød til at være kedeligt, og ærgede mig over, at det ikke var New York eller Washington. Men da jeg opdagede, at der var nogle spændende hindu templer at se, og at zombie-serien "The Walking Dead" også var optaget der i nogle sæsoner, så var Atlanta ikke så kedelig igen.

I onsdags på arbejde ringede min mor og spurgte om jeg ville med min onkel og en familie fra Tyskland til kalkgruberne mellem Holstebro og Viborg. Eftersom det var længe siden jeg sidst havde været der (faktisk var jeg der sidst, da jeg gik i folkeskole i et af de mindre klasser), så jeg sagde ja, og ved 15.00 tiden kom de og hentede mig ved sygehuset.
Vi kørte afsted, og da vi kom til Daugbjerg, fulgte vi skiltet til Daugbjerg Kalkgruber. For at komme derhen skulle vi igennem en lille smuk skov og ned at nogle bakker, og det var faktisk ret hyggeligt i det gode vejr. Men da vi ankom til kalkgruben, fortalte min onkel, at det ikke var her, vi skulle, men at vi skulle ud til Mønsted Kalkgruber.

Rejser & Oplevelser

Serier

• Cryptid

Normalt plejer jeg ikke at se svenske serier, men en dag vidste jeg ikke hvad jeg skulle se, så...

• Into the Night

En spændende sci-fi thriller serie fra Netflix, som er værd at se. Der er udkommet 1. sæson af...

• The 100

The 100 er en science-fiction TV-serie, som jeg synes er meget god. Virkelig gennemført og som gør at...

Film

• Gretel & Hansel

En film jeg ikke vil anbefale at se er Gretel & Hansel. Havde troet det ville være en god...

• Hobbitten & Ringenes Herre

Da jeg gik i 6. eller 7. klasse fik jeg anbefalet en bog af en dame, som jeg skulle læse. Hun...

• Pan's Labyrinth

Har lige siddet og set en film på DR2. Da jeg tjekkede programoversigten for at se, om der blev...