ucllogoEfter at jeg fandt ud af, at medicin-studiet ikke var mig, og ikke ønskede det store ansvar for andre menneskers liv, besluttede jeg mig for at læse til radiograf i stedet. Det var svært endelig at sige fra overfor sine forældre, der gerne ville have at jeg skulle fortsætte på medicin-studiet, så i stedet for at spilde flere år på noget, som jeg ikke havde lyst til, tog jeg endelig beslutningen om at starte på radiografuddannelsen. Mine forældre accepterede også beslutningen, og min mor fortalte mig senere, at der faktisk havde stået i mit horoskop, at jeg ville skifte studie, og at alting ville gå godt. 

Jeg læste medicin på Århus Universitet fra 1. til midt i 5. semester. Det var et spændende studie, men også hårdt, da man skal kunne mange ting udenad.

I 3. semester var jeg i klinik på Holstebro Sygehus, hvilket var lidt forvirrende for noget af personalet derover, da jeg også arbejdede der som portør-afløser. Så de kunne ikke rigtig forstå, at jeg kom i forskellige uniformer. Men i klinikperioden var jeg 3 uger på medicinsk afdeling M2, og så 3 uger på urinvejskirurgisk afdeling. Syntes det var kedeligt at være på en medicinsk afdeling, og kirurgisk kunne til tider være ulækkert... Stor respekt for dem der arbejder med det til daglig...  

Interessen og motivationen faldt med fagene på 4. og 5. semester, så efter 1 års orlov og efter turen til Australien i et par måneder, meldte jeg mig ud af studiet.   

 
Da jeg blev færdig med gymnasiet, skulle jeg aftjene værnepligt, og det gjorde jeg på Holstebro Sygehus. 

Desuden skulle jeg have fysik på B-niveau og kemi på C-niveau, hvis jeg skulle ind på lægestudiet, så det kastede jeg mig ud i på VUC i Herning. Her havde jeg kemi-undervisning om eftermiddagen, og fysik havde jeg som selvstudie, men havde nogle timer om måneden, hvor vi 4 på holdet kunne snakke med en lærer.

Egentlig havde jeg glemt, at det var et krav om, at man skulle have fysik på B-niveau, hvis man skulle ind på medicin-studiet, og det fandt jeg først ud af i slutningen af januar måned 2002. Jeg fik så snakket med en studievejleder, der chokerede mig med, at jeg ikke kunne komme med på nogle hold, og at undervisningen varede 2 år. Dvs. at jeg først kunne starte på medicin-studiet i år 2004! 
Men der var en nødløsning - dvs. selvstudie, og det valgte jeg. Så jeg gennemførte fysik på B-niveau på 3 måneder og 1 uge, og fik et 10-tal til eksamen. Jeg har aldrig været så nervøs som da jeg skulle op i fysik den dag! En stor tak til Ian Gottlieb, som gav mig tidlig fri fra arbejde på Holstebro Sygehus, så jeg kunne tage til undervisning i Herning!

 
Jeg startede på Holsterbo Gymnasium & HF efter 9. klasse i skoleåret 1998/1999.

Jeg havde valgt sproglig linie, da min fysik-lærer på Sct. Jørgens Skole ikke troede, at jeg kunne klare matematisk linie. Han fik nok denne opfattelse, fordi jeg ikke sagde så meget i timen, selvom jeg fik en udmærket karakter til eksamen... 

Men jeg fortryder ikke, at jeg havde valgt sproglig linie! Jeg kom i klasse med 27 andre, og vi fik nogle rigtig gode lærer. 

Af valgfag havde jeg matematik, tysk og biologi, og som ekstra sprogfag havde jeg også fransk. Ville også have haft kemi, men der var ikke nok studerende til, at der kunne blive oprettet et hold. Ellers havde jeg nok fået en blanding af sproglig og matematisk studentereksamen. 

Fravær
I 1.g foreslog vores latin-lærer, at vi skulle se, hvem i klassen der kunne få det laveste fraværsprocent. Det var jeg med på, og i 1.g havde jeg 0% i fravær! Jeg satte mig for det samme i 2.g, og fik også 0% i fravær dér! Jeg ville også sætte mig for det samme igen i 3.g, men mine forældre ville have, at jeg skulle tage kørekort der, så fik lige nogle fraværstimer... 

Bro's Legat
På Holstebro Gymnasium har man en tradition med at lærerne udvælger en 3.g studerende fra sproglig og matematisk linie, og de 2 får Bro's legat på 8000 kr hver. Desuden får en tredje studerende, som de studerende selv vælger, også Bro's legat på 8000 kr. Ved afslutning af 2.g er der tradition for at nogle studerende udvælges af lærerne til at modtage boggaver.

Da vi havde fællessamling, hvor vi skulle afslutte 2.g, fik jeg en boggave af gymnasiet.
Da vi havde dimission i 3.g fik jeg overrakt et legat på 8000 kr. af gymnasiet. Det var en positiv overraskelse!   

Musical
Holstebro Gymnasium har en tradition med at lave musical, og selvom jeg hader at stå på en scene og spille skuespil, så bidrog jeg på en anden måde til musicalen Grease i 3.g. På tværs af alle hold og sammen med nogle fra HF, blev det dramastykke sat i værk, og jeg meldte mig til at lave kulisser sammen med nogle andre studerende og min billedkunstlærer og en kendt kunstner, Poul M. Cederdorff, der elsker at høre sangen Sonia Sonia sangen fra filmen Ratchagan.
Vi fik lavet en rigtig god musical, og der kom rigtig mange mennesker for at se det. På et tidspunkt i stykket, skulle en person ud på scenen for at feje noget væk fra gulvet fra en foregående handling, og jeg blev pludselig sat til det med en kost i hånden. Jeg som hader at stå på en scene, trøstede mig dog med, at lyset var slukket, og at ingen kunne se mig, men da jeg kom ud på scenen valgte dem der stod for lys at tænde for en lyskegle, så man kunne følge mig på scenen, og jeg fik sørme travlt med at få fejet en masse afrevet papir væk - og det endte desværre ude i den side hvor musikerne sad, og publikum grinte også.
I en af sangene var der en dreng fra et af de andre hold, der var iklædt en gorilla kostume, og som gik ned til rektor på forreste række og dansede med ham.
Alt i alt var det en sjov oplevelse, selvom jeg har glemt meget af det :-)

Studietur
Jeg var på studietur i Irland, hvor vi skulle være i Dublin og så i en by ved vestkysten, der hedder Ennis. Der skulle vi bo hos nogle irerer, og se det flotte landskab der. Jeg skulle bo hos en familie, hvis forældre var et eller andet sted henne, så der var kun en dreng, hans lillebror og bedstemødre i huset. Det var vidst første gang de så en mørk dreng, og en af bedstemødrene kunne rigtig godt lide mig, og gav mig også et stort kram før jeg skulle derfra igen.
Men ellers fik jeg set deres skolegang, smukke landskab, forskellige seværdigheder, og så skulle vi også optræde for en af deres klasser på skolen. I Dublin fik vi også set nogle ting, og selvom jeg i første omgang troede, at Irland ville være et kedeligt land, så blev jeg alligevel overrasket, og havde en god studietur.
Efter vi var kommet tilbage, skulle vi lave en aften for forældrene, hvor vi skulle fortælle om turen. Jeg og en anden fik lavet en powerpoint, hvor forældrene bl.a. kunne se kørestolræs i Kastrup Lufthavn. Nogle fra min klasse havde nemlig set at der stod nogle ledige kørestole i lufthavnen, så der blev lavet kørestolræs på gangen. Ja hvad vi dog kunne finde på!! :p
Faktisk var flyveturen til Irland den 2. gang jeg fløj med fly siden jeg kom til Danmark fra Sri Lanka, så det var en oplevelse i sig selv, da jeg ikke husker dengang jeg kom til DK.

Der er selvfølgelig mange minder endnu, men skriver om dem senere :-)

 
Jeg taget forskellige fag på Holstebro Kommunale Ungdomsskole i min fritid, da jeg gik i 8.-9. klasse og lidt i gymnasietiden for at blive bedre til nogle fag. De fag jeg har gået til er; Fransk (2 år), Latin (½ år), Engelsk, Billedkunst, Matematik, Engelsk, Glasformning og animationskursus.

Begyndte med fransk da jeg gik i 9. klasse i folkeskolen, fordi jeg gerne ville kunne kommunikere med min familie i Frankrig på fransk og det ville også være nemmere, når vi engang skulle derned på ferie. Til fransk havde jeg en god lærer, der hed Jytte Koldkjær. Vi var ikke særlig mange på holdet, og det var et spændende sprog at lære. Desuden blev det også en fordel, at jeg havde fransk på ungdomsskolen, da jeg senere havde fransk i 1.g på gymnasiet. Så havde mit 2. år i fransk på ungdomsskolen samtidig med at jeg havde fransk i 1.g på gymnasiet. Så det var et kæmpe plus.

Jeg havde også Jytte Koldkjær til latin, men der var vi heller ikke mange på holdet, og det var endnu engang en fordel, at jeg havde det i undgomsskolen, da jeg havde latin i 1.g på gymnasiet.

Billedkunst var et fag, som jeg så frem til, da man rigtig kunne slappe af og sidde og tegne og male de aftener, vi havde billedkunst. Vi fik ikke undervisning i nogen teknikker, så det meste af tiden gik bare med at male, og jeg fik også malet nogle malerier, som mine forældre hængte op derhjemme.

Min søster og jeg meldte os engang til glasformning for at se hvad det var. Der fik vi også en god underviser med navn Jonna Bligård, som jeg fandt ud af var søster til en af mine kollegaer på Holstebro Sygehus. Det var spændende at lave glaskunst, men helt dygtige til det blev vi aldrig, når man sammenligner med nogle af de flotte værker, som tit bliver udstillet af ungdomsskolen, som deres elever har lavet.

Engang havde vi også et kursus i animation. Det var rimelig sjovt. Jeg troede i starten at det var tegnefilm vi skulle lave, men det viste sig da min søster og jeg mødte op til kurset, at det var en animation ud af legoklodser vi skulle lave. Vi fik lavet nogle animationer, og fik dem brændt på en CD.  

Jeg kan huske, at mandage var en af de hårde dage jeg havde i folkeskolen. Jeg havde undervisning fra tidlig morgen, og derefter havde jeg lige lidt over 1 time fri, hvor jeg cyklede hjem for at spise, og så havde jeg igen modersmålsundervisning i tamilsk i 3 timer, og derefter tog jeg over på ungdomsskolen hvor jeg havde matematik fra kl. 19.00 - 21.30, og så var jeg hjemme igen ved 22-tiden.  

Lige siden børnehaveklasse har jeg gået på Nørre Nissum Skole. Det er en landsbyskole, og jeg fik meget ud af at gå der. Skolen har stor erfaring med at lære udenlandske børn det danske sprog. Da der begyndte at komme bosniske flygtninge til Dansk Flygtningehjælps flygtningecenter i landsbyen, kom jeg i klasse med 6 bosniske børn, og vi havde de meget godt sammen. I starten af 8. klasse var vi på lejrtur til Bornholm.

 
I 1996 flyttede min familie og jeg til Holstebro, og jeg blev nødt til at starte i en ny klasse på Sct. Jørgens Skole ( i 8. klasse). Det var i begyndelsen lidt mærkeligt at starte på en "storby"-skole, men jeg vænnede mig hurtigt til det..
Allerførste dag blev jeg præsenteret for klassen under en fysik/kemi time, og alle eleverne fortalte hvad det hed, og jeg kom til at tænke "sikke en begyndelse", for blev allerede lidt forvirret der med om jeg nu hørte og huskede rigtigt, da 3 i klassen rejste sig op og fortalte at de hed Morten og 3 der hed Thomas.

På denne skole havde jeg "ekstra-timer", og havde da en meget sød lærer, der hedder Lis Pank. Det var egentlig bare nogle hyggetimer, hvor der også gik nogle andre tamilere.

I 9. klasse var jeg i erhvervspraktiv på Holstebro Sygehus på biokemisk afdeling, hvor jeg skulle følge laboranternes arbejde. Jeg syntes at det var spændende, og overvejede at uddanne mig til laborant.

På Sct. Jørgens skole havde jeg i starten af 8.klasse en dårlig lærer i fysik/kemi, og vi lærte ikke særlig meget, men så fik vi en streng lærer der hed Frank Jensen, og ingen turde at sige noget til hans timer, men man lærte meget udenad, da han kunne finde på at spørge en tilfældig om svaret på det han spurgte om, selvom man ikke rakte hånden op.

Eftersom jeg ikke sagde så meget i timerne i matematik og fysik/kemi (selvom jeg fik nogle gode eksamenskarakterer der), og mest var aktiv i Tysk, dansk og engelsk timerne, anbefalede mine lærer, at jeg valgte sproglig linie på gymnasiet, og det gjorde jeg så, da jeg tænkte at jeg sagtens kunne vælge matematik på B-niveau, som man skulle have for at kunne læse til laborant/bioanalytiker.

Jeg gik på denne skole til og med 9. klasse.